[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Artemisa Pascu
Procesul din spatele proiectului
“
În cadrul proiectului Degradări Termice Ireversibile cea mai dificilă parte a fost organizarea — informațiilor și teoriilor, a materialelor obținute (53GB de fotografii), a notițelor despre fiecare proces și în final a tuturor informațiilor experimentelor intr-o formă editorială.
Teoria Morții termice a universului este susținută și contestată de numeroși filosofi, fizicieni și teoreticieni, însă ea are la bază o lege fundamentală a naturii. Această lege susține că întotdeauna căldura părăsește corpurile calde și intră în corpurile reci.
Timpul perceput de noi oamenii este influențat de capacitatea noastră de a-l pune în ordine, însă când vine vorba de materialele din jurul nostru nu observăm detaliat etapele prin care acestea trec de la starea incipientă până la cea finală atunci când asupra lor acționează transferul de căldură.
Degradări termice ireversibile a urmărit prezentarea efectelor timpului și transferului de căldură printr-un experiment de tip laborator. Fiecare proces a fost realizat pe câte un exemplar al obiectelor, iar fotografiile au fost realizate la intervale de: 1; 3; 6; 9; 12 ore etc. și au fost notate datele de referință: luna, ziua, ora și minutul observărilor. Observarea s-a făcut fără a interveni în mod invaziv asupra obiectelor.
Am ales 20 de materiale, 10 neprelucrate și 10 prelucrate.
În volumul Parte Tehnică fiecare dintre cele 20 de materiale a fost supus celor patru fenomene, iar datele obținute în urma observațiilor au fost notate și calculate. Pentru realizarea experimentelor, fiecare dintre cele 20 de materiale a avut câte patru exemplare, iar fiecare exemplar a corespuns unui fenomen. Fotografiile încearcă să surprindă transformările vizibile sau mai puțin vizibile apărute în urma proceselor. Alături de documentarea materialelor, în cadrul volumului au fost prezente o serie de inserturi cu definițiile proceselor.
Volumul Parte Subiectivă cuprinde fotografii de detaliu realizate pe parcursul întregului experiment, însă acestea nu au urmărit exemplificarea clară dintre starea incipientă și starea intermediară sau finală a materialelor. Acest volum cuprinde și o parte teoretică ce explică teoria ce stă la baza realizării întregului proiect.
Proiectul a fost structurat în două etape: prima de experimentare și structurare a observațiilor și a doua etapă, cea editorială. Decizia de a lega cartea cu spiră reprezintă posibilitatea de a mai adăuga materiale supuse experimentelor din cadrul proiectului.
Înainte de a începe observațiile am hotărât un set de reguli:
– Fiecare material există în patru exemplare distincte încă de la început;
– Fotografierea materialelor la începutul fiecărui proces și notarea precisă a orei (incluzând minutele) ;
– Pentru observarea efectelor obținute în urma influenței mediului ambiant toate materialele vor fi depozitate într-un loc special amenajat în cadrul laboratorului;
– Temperaturile în grade Celsius ale mediului ambiant vor fi notate și vor fi diferite în funcție de perioada expunerii materialelor;
– Fotografiile pentru monitorizarea efectelor mediului ambiant sunt făcute la intervale de 20, 30, 60 de minute și se va continua observarea în funcție de efectele vizibile ale transformării;
– Observațiile din cazul procesului de fierbere vor reprezenta durata în care materialele au fost supuse fierberii;
– În procesul de fierbere se va utiliza apă, notând cantitatea folosită;
– Fotografiile realizate pentru monitorizarea fierberii pot fi făcute la intervale de câteva minute, în funcție de efectele vizibile ale transformării subiectelor. În aceste situații se va nota timpul primei fierberi și se va aduna cu timpul în care subiectul este supus din nou fierberii;
– Observațiile din cazul procesului de ardere vor fi realizate prin cronometrarea și notarea timpului acțiunii directe a flăcării asupra materialelor;
– Arderea va fi realizată cu o lampă cu gaz;
– Observațiile din cazul refrigerării vor consta în notarea și cronometrarea timpului în care subiectul a fost introdus într-o ladă frigorifică;
– Materialele nu vor fi afectate direct de către temperaturile scăzute deoarece acest proces va consta în depozitarea subiectelor în recipiente ce vor fi ulterior umplute cu apă până la scufundarea parțială a acestora;
– Fotografiile realizate în cadrul procesului de refrigerare vor fi efectuate la intervale de 30,60, 90 de minute în funcție de efectele vizibile ale fenomenului;
– Controlul asupra desfășurării fenomenelor, atât pentru fotografiile intermediare cât și pentru cele finale nu a fost unul invaziv asupra subiectelor;
– Fotografiile pe film au fost realizate proceselor intermediare și-a avut ca scop surprinderea subiectivă a detaliilor transformărilor;
– Toate fotografiile s-au realizat în laboratorul improvizat, la lumină naturală pe o suprafață albă. Trepiedul aparatului de fotografiat a fost menținut la aceeași distanță pentru realizarea tuturor fotografilor, în funcție de complexitatea și dimensiunile materialelor au fost adăugate sau scoase elemente ale obiectivului macro;
– Fotografiile pentru volumul Parte tehnică sunt realizate cu un Nikon D3000 cu inele macro;
– Fotografiile pentru volumul Parte Subiectivă sunt realizate cu Canon Eos 3000N pe film.
”
Proiectul reprezintă lucrarea de licență a Artemisei în cadrul UNArte, București, secția Design Grafic – profesor coordonator Radu Manelici – și este câștigătorul Premiului pentru Experiment Tipografic în cadul CMFC 2016.
Artermisa Pascu este absolventă a Universității de Arte din București, secția Design Grafic, și Creative Director al revistei de jurnalism narativ Decât o Revistă, alături de care a lucrat la zece numere din revistă, la publicații speciale, proiecte editoriale, evenimente naționale și internaționale de storytelling. Este și co-fondatoare PosterJam, o platformă de curatoriere și promovare pentru artiști vizuali locali și internaționali.
Autor
Artemisa Cristina Pascu
Grafică / Design / Ilustraţie
Artemisa Cristina Pascu (proiect de licenţă dezvoltat în cadrul UNArte – profesor coordonator Radu Manelici)
Tipografie
Atelier Fabrik, Bucureşti
Tiraj
3 exemplare
Credit foto: © Artemisa Cristina Pascu
Cele mai frumoase cărți România 2018 vă așteaptă înscrierile până pe 31 august.
Formularul de înscriere este aici:
https://goo.gl/forms/vG1iFY0x5VYsfP3F2
Succes!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]