Notitele juriului CMFC 2019

HENKAN GROTESK 

Milos Jovanovic

Impresia unui fel de „roman fotografic” m-a prins de la început. Experiența specimenelor de literă în lumea reală și un roman pentru tutti. Aș vrea să văd și continuarea.

Ramona Chirica

O apariție cu aer oficial, de arhivă, impusă prin formatul fizic care amintește de dosarele cu șină, Henkan Grotesk este un experiment tipografic care prezintă, prin fotografii, geneza unor caractere concepute în lumea digitală și „retușate” în mediul analog.

Martin Majoor

Un proiect simplu, dar interesant, care a fost realizat adecvat. Fiind o lucrare de diplomă nu există decât cinci exemplare, dar ar fi frumos să fie produse mai multe. Legătoria e simpatică, doar carton maro îndoit într-un mod ingenios. Tiparul adânc și negru funcționează minunat pentru o broșură despre tipuri de literă și, de asemenea, face pozele să iasă în evidență.

Jonas Voegeli

Experimentele cu tipuri de literă, documentate fotografic, au o calitate narativă surprinzătoare și fresh. Un plus real pentru tipologia unui specimen de literă. Reprezentarea, dramatizarea și utilizarea moderată a materialității sunt convingătoare și corecte.

Kerstin Landis

Cartea are o legătorie aparte. Să deschizi și să răsfoiești cartea nu e tocmai ușor, dar e în regulă. Layout-ul și grid-ul sunt super simple — se potrivesc perfect cu conținutul. Totul are un aer fresh și amuzant.

Alice Stoicescu

Legătoria e intrigantă și potrivită. Hârtia nepretențioasă, fotografiile simple în alb și negru, precum și tiparul curat fac conținutul să fie foarte clar și dau o maximă vizibilitate formelor literelor.

 

CELĂLALT ORAȘ | THE OTHER CITY

Milos Jovanovic

Galbenul e noul negru, dacă judeci cartea după copertă. Un minunat joc în rezoluții joase și înalte și o aranjare a textului care îți dă senzația că asculți un aparat de radio de prin anii ’80, undeva la sud de București. Ei bine, despre asta e cartea și e un print al naibii de bun.

Ramona Chirica

Un ghid care nu explorează doar un spațiu urban, ci și modurile de a-i spune povestea, beneficiind de o producție calitativă, cu atenție la detalii. Layout-ul coerent, cu intersectările armonioase dintre coloanele de text și imagini, și tipografia adecvată construiesc o carte cu un bun simț estetic.

Martin Majoor

O carte complexă, dar bine structurată. Aranjarea textului și fotografiile sunt combinate organic, invitând cititorul să exploreze cartea ca și cum ar explora un oraș real. Cele două tipuri de hârtie și legătoria sunt bine executate. Per total, un produs excelent.

Jonas Voegeli

E densă, bine ritmicizată și foarte atent lucrată. O carte care te face să vrei să te scufunzi în lectură, dar și o carte pe care să o poți parcurge în propriul tău ritm. Tipul de literă, typesetting-ul și, inclusiv, modul neconvențional în care e folosit un ecran de zgomot (dither) pe unele imagini o transformă într-un obiect de dorit, un must-have!

Kerstin Landis

Îmi place caracterul științific al cărții. Are o grămadă de detalii drăguțe; designerul a avut grijă și de typesetting, alinierea textului la stânga este bine lucrată. Îmi plac diferitele tipuri de imagini: avem planuri, imagini alb-negru și imagini color pe diferite tipuri de hârtie cretată.

Alice Stoicescu

Sunny-side up. Cartea vorbește despre Sud, aplelând la un galben însorit. Fermercătoare, când o ții în mână sau o deschizi, cu fotografii color tipărite minunat și un tratament alb-negru ingenios al imaginii. Limbile sunt diferențiate elegant, exclusiv prin poziția lor, îndepărtându-se de la disputa serif/sans-serif sau normal/italic. Titlurile traversează cu intensitate linia de mijloc a suprafeței. La o privire mai atentă, detalii plăcute și ingenioase ies în evidență: simboluri se înfășoară în jurul cotorului până pe coperta din față, codul de bare se îndoaie către interiorul cărții, iar liniile care apar pe fiecare pagină din interior se extind până pe coperta din spate.

 

A BOUNDING SITUATION

Milos Jovanovic

Un „haiku” pur al print-ului. O abordare minimală cu neglijență creativă. O carte pe care ai vrea să o împărtășești cu cineva.

Ramona Chirica

Un catalog care renunță la elementele identitare convenționale și se prezintă ca un obiect imobil neidentificat din a cărui coajă poate ecloza orice.

Martin Majoor

O carte despre activitatea a trei artiști cu o aranjare a textului simplă, dar eficientă. Hârtia lucioasă e foarte bine aleasă pentru fotografiile în culori puternice. Coperta intrigantă, mată, contrastează minunat cu aspectul lucios din interior.

Jonas Voegeli

Un desgin extrem de simplu care se potrivește cu conținutul, oferind o atmosferă prietenoasă și caldă, precum și o reprezentare ideală. Un bun exemplu de carte care trebuie, pur și simplu, să-ți placă!

Kerstin Landis

Cartea, în sine, îmi pare un pic ca o lucrare de artă — mi-a atras atenția, chiar voiam să o răsfoiesc. Coperta îmi vorbește ca un mesaj ascuns. Are un layout simplu, dar direct, cu un typesetting realizat adecvat. Toate imaginile arată profesionist și sunt realizate cu atenție.

Alice Stoicescu

Nimic standard aici în raport cu formatul standard A4 de carte. Coperta, o formă ce poate fi simțită, dar nu atinsă direct, acoperită în hârtie translucidă ca de bumbac, e delicată și poetică. Interiorul contrastează prin hârtia lucioasă care ajută la reproducerea imaginilor în detaliu și culori saturate. Textul e aliniat superb, cu o foarte bună alegere a lungimii rândului și a despărții în silabe. Grid-ul e vizibil de-a lungul întregii cărți în aranjamentul imaginilor și al textului: mai ales în titluri și numele artiștilor, pe acestea din urmă despărțindu-le într-un mod minunat.

 

UNSORCERY

Milos Jovanovic

Acel format de biblie de buzunar cu coperta „non-copertă” e un „vreau să văd” imediat. Te face să citești de la prima atingere.

Ramona Chirica

Cu dimensiunile unui jurnal de vise, Unsorcery își expune prefața pe față. Într-o lume de buzunar, cuvintele nu mai așteaptă decoruri, curg de la început, caracterele se revarsă pe clape și umplu paginile cu paragrafe lungi, cu aer sacru.

Martin Majoor

O carte compactă cu o aranjare a textului ușor de citit. Atât textul cât și coperta sunt verde închis, ceea ce întărește  senzația de compact. Textul argintiu pe coperta verde-închis arată bine, titlul de pe cotor are un aranjament vertical neobișnuit, dar pentru o carte mică precum aceasta funcționează grozav.

Jonas Voegeli

Formatul mic, utilizarea culorii, typesetting-ul și materialitatea sunt bine alese și utilizate adecvat. O carte care te invită de îndată la o lectură fără bariere. E simplă, directă și frumoasă — o bucurie!

Kerstin Landis

Îmi place cartea ca obiect foarte mult. Formatul e mic și e plăcut să o ții în mâini. Îmi place legătoria, simplă și executată corect. Mi se pare deosebit faptul că toate textele sunt tipărite în verde-închis și nu negru. Typesetting-ul e super simplu și bine lucrat. Ador tipul de literă ales.

Alice Stoicescu

Drăguța, cea mai mică din mulțime, nestemata prețioasă. Te invită să o deschizi, să o atingi și să o ții. Utilizează foarte ingenios resurse minimale: două culori (Pantone) (una argintie), două tipuri de hârtie (una pentru copertă, una pentru interior) și un singur tip de literă pentru a-și prezenta subiectul inedit într-o manieră relaxată și atrăgătoare.

 

oTo

Milos Jovanovic

Aceasta e a 5-a sa carte din serie și iarăși a reușit să fie nou, vechi și, în aceeași măsură, bun. Roman grafic abstract în nuanța potrivită de albastru indigo, tip de literă original pe hârtie potrivită și foarte bine legat. Te rog să continui!

Ramona Chirica

O bandă desenată în care detaliile de design contribuie vizibil la configurarea background-ului urban-futurist în care se desfășoară acțiunea. Însuși fontul ales facilitează deconspirarea personajului eponim, simetria celor trei litere conturând forma acestuia: oTo — o trotinetă. Opțiunea pentru înlocuirea casetelor sau a bulelor de dialog cu o bandă de circulație dedicată exclusiv textelor — pagina din dreapta —, are un aport important în construcția conținutului aerisit, respirabil.

Martin Majoor

Un desgin de carte simplu, dar consistent. Ilustrațiile și textul se potrivesc de minune, în plus, ambele sunt tipărite în aceeași culoare. Ilustrația de pe supracopertă corespunde cu timbrul sec de pe copertă. Legătoria de carte e foarte bine lucrată.

Jonas Voegeli

Utilizarea potrivită a culorilor, materialitatea și proporțiile perfecte, împreună cu o aranjare a textului propice fac din această ediție un obiect de colecție. Chiar dacă design-ul arată simplu, sunt multe detalii de descoperit și apreciat…

Kerstin Landis

Materialitatea hârtiei alese, supracoperta, legătoria, dar și culorile foilor se contopesc; toate se potrivesc foarte bine împreună. Ritmul interior al cărții e unul foarte calm și direct; pe partea stângă ― ilustrațiile (foarte reușit realizate), pe dreapta ― textele. Tipul de literă are o dimensiune comodă și e aerisit.

Alice Stoicescu

O abordare „mai puțin înseamnă mai mult” în raport cu realizarea de benzi desenate. Paleta simplă de culori e superbă, începând cu culoarea hârtiei până la cerneală, forzaț, copertă și supracopertă, marginile cărții și kapitalband. Textura diferitelor tipuri de hârtie fac răsfoitul cărții foarte plăcut. Titlul cărții, oTo, e integrat delicat în supracopertă și dublat de embosarea de pe copertă. Cotorul, adesea trecut cu vederea, este un spectacol în sine: titul e poziționat pe verticală pentru citire, există o minimă reprezentare a logo-ului editurii, iar codul de bare e integrat frumos (a devenit, printr-o poziționare atentă și prin alegerea de hârtie și cerneală, un detaliu grafic plăcut).

 

KIT PORTABIL DE SERIGRAFIE 3D

Milos Jovanovic

Când ești tânăr și neliniștit și când complicat e simplu atunci evident că faci kituri 3D. Inovativ, ikea punk, frumusețe inutilă și print fantastic ieftin chic.

Ramona Chirica

La prima vedere: o lucrare de diplomă care-și asumă statutul prin formatul similar unui caiet studențesc. La prima atingere: îndoirea naturală, grațioasă a copertelor, alături de calitatea hârtiei utilizate și adaptarea ei la elementele de design, asigură satisfacția unei arii extinse de pretenții tactile și vizuale.

Martin Majoor

Un subiect interesant și bine explicat. E o lucrare de diplomă care arată chiar profesionist. Aranjarea textului e simplă, dar tipul sans serif e folosit și pentru tabele mai complexe. Coperta dublă folosește o ciudată hârtie verzuie moale, cotorul e lăsat deschis ceea ce întărește caracterul experimental al cărții.

Jonas Voegeli

Modul în care aranjarea textului e folosită în layout e strălucit. Un exemplu perfect pentru utilizarea contemporană a listelor și tabelelor. Toate elementele, materialele, ilustrațiile, literele și typesetting-ul se îmbină unitar. Numai imaginile din final par să aibă o posibilitate de completare…

Kerstin Landis

Chiar îmi place materialitatea ciudată a copertei — e o decizie destul de neobișnuită, dar o face deosebită din start. Cartea are mai multe tipuri de design pentru pagini, ceea ce o face foarte bogată. Paginile cu grafică raster — absolut splendide, ca o operă de artă! Îmi plac și numerele de pe coperta din spate — arată ca o expediție!

Alice Stoicescu

Jucăușă prin flexibilitatea sa, în ciuda subiectului ales, cartea face serigrafia atrăgătoare. Este ingenioasă în realizarea forzațului și în designul tabelelor. Bogăția imagistică: ilustrația liniilor, grafica raster și fotografie (atât tehnic, cât și estetic), toate reproduse minunat fac foarte plăcută interacțiunea cu cartea.

 

COLECȚIA CdFD

Milos Jovanovic

Mica fereastră din cotor e primul lucru care pare deosebit la acest proiect. Și este. Simplu, curat, senin și, încă o dată, simplu. Te face să vrei să fi creat tu cartea asta. Poate că poți 🙂 încearcă și folosește foile acestea ca exemplu.

Ramona Chirica

O colecție încântătoare, în care joaca cu simetriile e sesizabilă de la prima întâlnire. Supracopertele funcționează ca o căptușeală-oglindă pentru familia de albume de fotografie documentară: privitorul este pregătit de la prima casetă pentru întâlnirea cu copertele celor 7 caiete. Mai întâi printr-un element-surpriză — hubloul din centrul cotorului care stârnește instincte voyeuriste  — și apoi prin consecvența conceptului de design — monocrom, minimalist. A doua casetă, extrasă din prima ca dintr-un aparat VCR, începe să vorbească despre interiorul celor 7 capitole, revelate ca un miez de nucă verde, decojită strat cu strat.

Martin Majoor

Cinci broșuri mici într-o casetă dublă creează această superbă carte. Alinierea în stânga a textului e foarte lejeră date fiind spațiile dintre rânduri și dintre litere. Mută atenția spre fotografii. Legătoria e foarte bine lucrată cu o gaură rotundă lăsând să se vadă cele șapte culori diferite ale broșurilor.

Jonas Voegeli

Felul în care „natura” e scoasă din cutie și apar revistele bine proporționate provoacă… plăcere. Un detaliu care îmi place în mod deosebit ― legătoria cu capse îmbinată cu cotorul împăturit drept. Un lucru pe care nu-l vezi des în ziua de azi ― din păcate!

Kerstin Landis

O colecție de șapte broșuri foarte bine realizată. Caseta în care stau cele șapte broșuri e, în opinia mea, un pic prea lucrată. Într-o broșură, layout-ul e foarte simplu, dar realizat bine. Calitatea fotografiilor tipărite e la un nivel înalt.

Alice Stoicescu

Un obiect aparent simplu, dar cu o construcție delicată. Execuția impecabilă a casetelor care țin cele șapte volume face ca acestea să fie ușor de accesat și de pus la loc și, chiar dacă sunt bine închise, ele rămân vizibile din start grație unui orificiu. În cazul fiecărui caiet coperta monocromă creează un plăcut contrast puternic cu imaginea de pe prima pagină care se înfășoară în jurul celorlalte pagini și se continuă până la ultima. Culorile coperților fac un ansamblu reușit, fotografiile sunt tipărite superb iar aranjarea textului completează totul cu simplitatea și eleganța sa.

TEMPLATE 17 46 209 6

Milos Jovanovic

Așa ar trebui să arate un art zine. Design-ul e aproape invizibil, hârtie numai bună și roșu care nu e 032C. Și e un titlu destul de bun pentru o serie deschisă.

Ramona Chirica

Colecția de cataloage Template reflectă perfect, prin formă și conținut, atipicul acestei inițiative expoziționale: dosarele celor patru expoziții sunt scoase la lumină dintr-un plic cu o fizionomie care amintește instant de vechile tonete de presă — astăzi aproape dispărute de pe trotuarele și aleile urbane —, care-și desfăceau la prima oră brațele pline de ziare și reviste. Sincronizările cromatice și formele celor patru caiete sunt mărturia unui acord total între designul creat de Alin Cincă și mesajele pe care artiștii și curatorii platformei își propun să le transmită publicului.

Martin Majoor

Patru mici broșuri într-o casetă. Folosirea numerelor pe broșuri e un element tipografic important. Pe casetă numerele sunt tipărite chiar cu o cerneală groasă palpabilă. Aranjarea textului e destul de grosieră, legându-se foarte bine de subiectul grosier din poze. Caseta are o construcție originală.

Jonas Voegeli

Caseta rafinată, utilizarea culorilor, aranjarea precisă a textului și materialul folosit ingenios, împreună cu standardul înalt de producție fac din această publicație una admirabilă și unică. Exemplul strălucit al unei rațiuni sofisticate de design care vine în sprijinul conținutului.

Kerstin Landis

Chiar îmi plac aceste patru mici broșuri de artă pentru coperta simplă, dar directă, a fiecăreia dintre ele. Îmi place mai ales prima pagină. Compoziția, prin aranjarea textului și imagine, e ca o lucrare de artă în sine!

Alice Stoicescu

Caseta în care sunt păstrate cele patru broșuri e un obiect similar ca formă cu construcțiile descrise de conținut. Griul și roșul vibrante dau feței casetei un aer misterios, culorile dând impresia că se combină, se separă, se estompează și strălucesc între ele. Tipul de literă elegant serif se plasează în mijlocul acestei mișcări și apoi o întrerupe din nou cu un ISBN solid de aceeași mărime cu titlul. Am înțeles acest miraj ca pe un indiciu privind dizolvarea și apoi resemnificarea neașteptată și temporară a construcțiilor despre care discută broșurile. In interior, o aranjare curată a textului, centrată în mare pe un singur tip de literă (folosit pentru ambele limbi) și imagini reproduse minunat.

 

KAJET—ON STRUGGLE

Milos Jovanovic

O abordare modernă la o revistă de artă și preferata tuturor în materie de „partea asta a Europei”. E al treilea lor număr și continuă să nu fie plictisitori, în niciun fel. Armonia între literă și mărime, imagine și format, hârtie și mâna mea pur și simplu fac din Kajet iPad-ul meu analog preferat.

Ramona Chirica

Cu cel de-al treilea număr, Kajet rămâne un exemplu de publicație dinamică, disruptivă, ce dă dependență. Diversitatea conținutului se reflectă în fiecare detaliu micro și macro tipografic. E un puzzle de povești care-și păstrează tone of voice-ul specific, dar care are totuși grijă să presare câteva inflexiuni experimentale, tratamente anti-monotonie.

Martin Majoor

Revistă în formă de carte. Aranjarea textului e intenționat grosieră, dând revistei o expresivitate contemporană care, pentru revistă, are sens. Hârtia și tiparul sunt de bună calitate. Există o supracopertă transparentă de plastic care pare potrivită pentru un astfel de produs. Subiectele extrem de diferite sunt tratate la fel în materie de aranjare a textului.

Jonas Voegeli

Revista e vibrantă, fresh, contemporană și interesantă. Un exemplu perfect pentru cum ar trebui să fie realizate revistele astăzi.

Kerstin Landis

Îmi place stilul fresh și modern al revistei Kajet. Îmi plac culorile diferite și paginile colorate care separă diferitele tipuri de conținut. Îmi place alternarea tipurilor de literă și așezarea lor — uneori mari și ciudate, uneori pe o coloană, alteori pe două coloane și multe schimbări în oglinda paginii. Dar până la urmă toate se potrivesc perfect.

Alice Stoicescu

Vibrant, generos, curajos și bine legat, cel de-al treilea număr Kajet aduce un aer de prospețime în designul de revistă local. Se creează un spectacol antrenant prin varietatea de aranjări ale textului și diversele poziționări ale imaginilor.

 

THE LINE | LINIA

Milos Jovanovic

Când naratorul vizual e și producător, cu o înțelegere a hârtiei, cernelii și tiparului, preț de șase ani, atunci mergi până la infinit și dincolo de el. Băi, a făcut inclusiv coperta cu praf de cărămidă roșie de la una dintre fabricile pe care le-a vizitat… Genial!

Ramona Chirica

Linia se prezintă ca un martor ocular al degradărilor inevitabile, ca un registru al cicatricilor rămase de-a lungul liniilor de cale ferată unde au funcționat până nu demult fabrici prospere. Povestea fostelor locuiri este spusă de autor printr-o documentare fotografică minuțioasă, cu valențe antropologice. Acesta reușește să materializeze memoria în mod direct, palpabil, prin chiar coperta serigrafiată cu pigmenți extrași din cărămizile uneia dintre construcțiile inventariate.

Martin Majoor

O carte obiect foarte plăcută care iese în evidență prin legătoria sa rafinată. La deschierea cărții se dezvăluie trei părți, o broșură cu text și două părți cu fotografii, o parte alb-negru și o parte color. Aranjarea textului e curată și deschisă, textul sans serif e aliniat la stânga, o alegere perfectă pentru o cantitate mică de text. Per total o carte minunată.

Jonas Voegeli

O legătorie de carte foarte bine realizată combinată cu un concept de design remarcabil reprezentând un segment de istorie și cultură — asta face „linia” să fie deosebită și unică. Cele trei căi de acces separate oferă o calitate personalizată și individuală a lecturii.

Kerstin Landis

O carte cu o legătorie deosebită — coperta serigrafiată, de asemenea, din praf de cărămidă sau cu praf e foarte impresionantă! Pozele nu sunt chiar perfecte — dar chiar îți dau impresia de „linie” sau de documentare a șinelor de cale ferată.

Alice Stoicescu

O cărămidă de carte. Abstractă, în ciuda formei și a greutății. Dar și în sens literal: pigmenți de cărămidă din fabrica de pe copertă au fost serigrafiați pe suprafața ei. Legată cu complexitate (legătorie cu sfoară, legătorie elvețiană și legătorie mixtă), ținută laolaltă de un forzaț puternic cu o fixare magnetică, e chiar interesantă de deschis și închis.

 

THIS IS A WORK OF FICTION.

Martin Majoor

Aranjarea textului e un pic haotică, titlurile mari ale capitolelor funcționează grozav. Paginile galbene de la început și sfârșit au un aer fresh. Hârtia e prea groasă, cartea nu se deschide cum trebuie.

Ramona Chirica

Cu un format de carnet de notițe sau schițe, This is a work of fiction se prezintă ca un companion simpatic de buzunar. Dialogul dintre autoare și designer e tradus vizibil printr-o joacă continuă cu spațierile, cu dimensiunile și formele fonturilor, ușor de parcurs, parte din poveste sau poveste în sincron.

 

CSONKAMAGYAR 1919

Martin Majoor

O bună aranjare a textului, dar marginea de sus e prea mare. O legătorie bună cu un semn de carte portocaliu drăguț. Ilustrațiile de pe hârtia ne-lucioasă merg foarte bine cu aranjarea textului per total. Supracoperta laminată pare prea lucioasă.

Ramona Chirica

O carte care prezintă într-un mod inedit urmările primului Război Mondial: autorul realizează o radiografie a destinelor unor personalități din Ungaria și Miercurea-Ciuc, utilizând informații din articolele publicate în presa locală în primul an de după război. Deși, la prima vedere, e o carte cu format clasic, cu alegeri de design caracteristice și o tipografie îngrijită, trecerile dintre cele 12 capitole cronologice marcate de ilustrațiile aglomerate, expresive ale lui Zsolt Vidák țin monotonia la distanță și o scot din șirul altor publicații din aceeași categorie.

 

ACCOUNTS

Martin Majoor

Abordarea minimalistă a aranjării textului face uneori lectura dificilă. Coloane lungi fără alineat sau spații între paragrafe. La final e o secțiune separată pe hârtie lucioasă care funcționează bine. Marginile sunt prea mici. Legătoria e bună.

Ramona Chirica

Conversațiile și interviurile cu personalitățile introduse chiar de la prima întâlnire cu cartea, prin marcarea numelor lor pe copertă, curg în coloane de text aliniate simetric, apropiate excentric atât de marginea paginii, cât și unele de altele. O spațiere neinstinctivă, care nu ar funcționa în cazul unor cărți de beletristică, de exemplu, complicat de urmărit, își găsește locul aici și secționează conținutul în rânduri scurte, pe coloane înalte, cu un adecvat aer conferențiar.

 

BÂLCI. CĂLĂTORIE SPRE CENTRUL LUMII.

Martin Majoor

Un obiect original, dar nu o carte în sensul clasic al termenului. Dificil de manevrat.

Ramona Chirica

O apariție neobișnuită despre un fenomen antropic obișnuit și omniprezent de zeci de ani în toate colțurile țării: bâlciul. Conținutul „ziarului” este reflectat în mod evident prin aspectul general, prin detaliile tipografice și prin modul în care cititorul interacționează cu paginile lui: un carusel de texte și imagini care se învârt pe eterna mușama, pământ românesc.

 

VICTOR BRAUNER—VICTOR—VICTORIOS

Martin Majoor

O aranjare a textului complexă, dar cam haotică. Tipurile de literă alese pentru cele două limbi sunt prea diferite. Legătoria cu coperta desprinsă funcționează bine pentru o carte cu astfel de mărime și volum.

Ramona Chirica

O carte care impactează, în primul rând, prin dimensiuni: un seif greu, cuprinzător, dedicat unui artist esențial. Cu un format convențional și o direcție de design în completă opoziție cu eticheta artistului reprezentat, acest catalog este o apariție binevenită pe piața de carte de artă din România. Decizia unei abordări cuminți — fără jocuri, inovații și alte excentricități de design sau tipografie — este mai degrabă una benefică pentru produsul final, având în vedere aproape-imposibilitatea unei sincronizări estetice și conceptuale cu prolificul Victor Brauner.

 

#COLPORTAJ

Martin Majoor

O serie de broșuri xeroxate cu o puternică expresivitate underground. Calitatea e slabă, dar probabil intenționată.

Ramona Chirica

Un experiment artistic cu execuții calitative imprimate rudimentar, pe coli A4 capsate, pentru un plus (aparent) de ironie și expresivitate. Seria de fanzine include 3 pseudo-caiete BD A5, coerente stilistic, alături de un cvasipliant care rămâne o abatere (anti)estetică dificil de înțeles.

 

CZECHOSLOVAK HOME

Martin Majoor

Tipul de literă e potrivit pentru subiect, un tip de literă curat, dar caracteristic. Layout-ul aproape industrial funcționează grozav, variațiile din layout o fac ne-plictisitoare. Hârtia gălbuie este o alegere bună, și hârtia pentru copertă, de asemenea. Legătoria nu e atât de bună, mult prea strânsă, cartea nu se deschide bine.

Ramona Chirica

Designerul Serioja Bocsok dă o voce curată unui album de amintiri comune: un catalog al culturii materiale importate care ne-a influențat viețile în ultimul secol, vizual și funcțional, fără să-i cunoaștem neapărat istoria sau creatorii. Cu un format prietenos, având ca suport o hârtie calitativă, obiectele prezentate sunt indexate într-un layout simplu, fără artificii nenecesare. Imaginile sunt lăsate să respire și să-și spună povestea prin propria apariție, declanșându-le privitorilor cascade de amintiri și corelații nostalgice.

 

ARBORI BĂTRÂNI. SĂ FIE ÎNTUNERIC, DA’ SĂ FIE LUMINĂ!

Martin Majoor

Legătoria complexă e un pic prea mult lucrată, dar e bine realizată. O bună aranjare a textului pe copertă și în mica broșură. Caseta lasă la vedere legătoria, ceea ce are sens atât vizual cât și în raport cu stabilitatea cărții.

Ramona Chirica

O apariție în acord stilistic cu toată comunicarea proiectului expozițional, cu un design îngrijit și multe elemente memorabile. Opțiunea pentru integrarea casetei ascunse din carton tinde să apese la prima vedere pe butonul de overdesign, dar, pentru unii ochi, această descoperire cu aspect scorburos e doar o continuare naturală a ideii cărții.

 

SUPERSCRIERI 2.0

Martin Majoor

Foarte bună utilizare a tipurilor de litere, cu un mix de serif și sans serif care face lectura plăcută. Textul aliniat la stânga funcționează foarte bine. Hârtia ne-lucioasă, paginile colorate și fotografiile color funcționează foarte bine. Coperta de hârtie laminată nu se potrivește, din păcate, cu interiorul.

Ramona Chirica

Cu un design de copertă care-i accentuează prezența pe orice raft, Superscrieri 2.0 își face temele la toate capitolele: e o publicație necesară, cu textele așezate într-un layout și pe un suport care invită la o sesiune de citit intensiv, rapid, până la capăt.

 

DEBRISPHERE

Martin Majoor

Are o aranjare a textului complexă cu prea multe tipuri de literă. O bună alegere a hârtiei, atât ne-lucioasă cât și lucioasă. Hârtia argintie pentru copertă are sens. Legătoria e de calitate medie.

Ramona Chirica

Debrisphere este un bun comunicator al intenției artistice: explorează teritorii vizuale prin suprapunerea ficțiunii peste realitate și invers. Forma pe care o îmbracă relatările și cercetările celor doi artiști este completată armonios de execuția tehnică și atenția pentru alegerea materialelor și a finisajelor cărții.

Share articol