dsc_0002

Premii 2016 – argumentația juriului

Marele Premiu  

Publicaţia Tzara. Dada. Etc. se impune la prima vedere prin echilibrul dintre forma corectă şi ansamblul criteriilor tehnice care traduc rigurozitatea proiectului de cercetare de la baza demersului editorial. Legătura dintre documente (plasarea fotodocumentelor în machetă) şi tipografiere transmite intimitatea unei cercetări constante, alături de o distanţare elegantă faţă de presiunea realizării unei cărţi-experiment dedicate mişcării DADA. Clasicizarea subiectului în anul centenarului, în paginile cărţii Tzara. Dada. Etc., impune o viziune de tip pivot, la limita dintre opera totală şi contemplaţie. Publicaţia reprezintă în egală măsură un statement care vine în sprijinul modernităţii asumate, apreciat în unanimitate de juriu.

Premiul pentru Album

Claritatea tipografierii şi complexul exerciţiu de design sunt punctele forte ale publicaţiei RO_Archive: O arhivă a României în tranziție. Funcţionalitatea şi în egală măsură misterul unei arhive sunt reconstruite în paginile cărţii, oferind sentimentul unui demers de lungă durată. Organizarea informaţiei este riguroasă şi potrivită pentru o arhivă; culoarea hârtiei, chenarele fotografiilor, precum şi layout-ul flexibil care încorporează structuri diferite accentuează forţa discursului vizual.

Premiul pentru Tânăr Designer

Mihai Şovăială, câştigătorul premiului, a înţeles conţinutul publicaţiei Perimetru sigur şi l-a susţinut prin precizie, fără să îşi releve personalitatea doar cu scopul de a adăuga diferite straturi layout-ului. A respectat materialul cu care a lucrat, alegând un joc sigur în zonele de transfer dintre spaţiile pline şi cele goale. Faptul că nu a făcut exces de design reprezintă o abordare matură din partea unui grafician tânăr.

Premiul pentru Carte pentru copii

De ce zboară vrăjitoarele pe cozi de mătură? este o carte plăcută, cu o căldură a caligrafiei care te îmbie la lectură. Ilustratorul şi povestitorul sunt în armonie, ceea ce se simte în echilibrul dintre text şi ilustraţie. Textul în sine este bine integrat, iar scrisul de mână şi inserţiile îi conferă interactivitate. Ca atmosferă generală, cartea este foarte vie, cu ilustraţii bogate şi sensibile.

Premiul pentru Ilustraţie I

Andreea Kűrti a realizat o ilustraţie profesionistă, în care textul vine ca sprijin şi inspiraţie. Cartea este coerentă, în spiritul povestirilor săseşti, are o cromatică puternică şi elemente de comunicare vizuală specifice.

Premiul pentru Ilustraţie II

Veronica Neacşu a realizat o ilustraţie delicată şi exotică prin care își relevă predilecţia spre curiozităţi şi explorarea sinelui cu cele mai neaşteptate instrumente ale spectrului creativ.

Premiul pentru Reviste / Publicaţii periodice

Populara revistă DOR propune o formă potrivită pentru tipul de jurnalism pe care îl practică. Este adaptată la cerinţele unui public dinamic, cu interese variate. Designul serveşte conţinutul consistent, oferind o reală platformă de comunicare contemporană.

Premiul pentru Experiment tipografic

Degradări termice ireversibile. Partea tehnică (vol. 1) şi Degradări termice ireversibile. Partea subiectivă (vol. 2) este un proiect ambiţios de licenţă propus de Artemisa Cristina Pascu, care merită ocazia de a experimenta în continuare ideile propuse într-o primă fază a practicii ei. Cele două cărţi distincte se completează una pe cealaltă şi reflectă conţinutul, care îmbină cu lejeritate conceptul fluid cu tensiunea reprezentării.

 Menţiune pentru Ilustraţie fotografică

Publicaţia Post-Industrial Stories se remarcă prin fotografiile prelucrate cu atenţie și tipărite cu acurateţe. Imaginile au aspectul unor picturi, cu o cromatică echilibrată. Subiectul este prezentat poetic şi emoţionant, demonstrând că autorii şi-au atins scopul.

 Menţiune pentru Roman grafic

Pentru Turb@ 1, Ioana Mischie şi Ștefan Păvăluță propun un scenariu compact, ilustrat cu multă intensitate de către Ioana Trușcă, sub coordonarea lui Justin Baroncea. Este o carte aerisită, prietenoasă ca format, care testează imaginaţia cititorului.

Menţiune pentru Carte de artist

Calaiacanaia, realizată după un concept de Oana Daniela Tudoran şi ilustrată în colaborare cu Anca Adina Cojocaru impresionează cititorul prin combinaţia de sensibilitate şi ambiguitate. Se prezintă ca un jurnal poetic cu atitudine grafică, la limita dintre eseul grafic şi memoria informaţiei. Forma cărţii iese din canoane şi fiecare pagină este un layout în sine, prin care se urmăreşte tratarea unui non-subiect prin combinarea a două formule cromatice.

Membrii juriului au fost: Roxana Jeler (redactor sef, Editura ART) Arnold Estefan (artist vizual, graphic designer), Barna Nemethi (fotograf, art director), Otilia Mihalcea  (designer), Dinu Dumbrăvician (graphic designer Faber Studio / UNArte), Lia Perjovschi (artist vizual, curator) și Annette Lucas ( graphic designer, editor) invitată din Franţa cu sprijinul Institutului Francez din Bucureşti.

Share articol

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone